Grafische artiesten

Op zich zijn er best veel leuke Open Source games die echt wel de moeite waard zijn om te spelen. (Waren het niet genoeg links?) Zelf werk ik zo nu en dan een beetje aan Widelands. En eigenlijk werkt het allemaal best stoer, maar het ziet er gewoon niet uit. Tuurlijk, het spelplezier haal je er wel uit, mits je langs de soms erg lelijke graphics kunt kijken. Sommige spellen zien erg best stoer uit, maar niks wat het haalt bij de commerciële, moderne, grafisch-centrische spellen die je in de bladen besproken ziet.

Dan zie je ook dat je veel van het plezier van het spelen haalt uit het feit dat het er gewoon goed uitziet. Als een spel er niet goed genoeg uitziet, heb je er al minder zin in. Spelplezier en uiterlijk zijn (voor mij in ieder geval) heel nauw verbonden. Maar alhoewel de Open Source wereld genoeg programmeurs bevat (goeie en slechte), zijn er maar heel weinig grafische artiesten aktief in Open Source. En waarom zouden ze? Ik heb het idee dat er een groot tekort is aan mensen die grafisch iets goeds en moois kunnen opleveren. Dus als je zoiets kan, kom je denk ik makkelijk aan werk. Maar er zijn zoveel mensen die hun werk beschikbaar stellen as-is, als achtergrond voor je desktop of gewoon omdat het stoer is, dat ik me echt afvraag waarom die mensen niet willen meewerken aan een Open Source game. Is dat geen leuk werk? Vinden artistieke mensen samenwerken minder leuk? Ik weet het niet. Maar het is wel interessant om te zien dat een heel goed concept en zelfs mooie code, geen garantie is voor het slagen en populair worden van een spel. Het moet er als eerste goed uitzien.

Comments

Comments powered by Disqus